top of page
Meklēt

Kāpēc vadītāji turpina darīt speciālista līmeņa darbu?


Vadītāju turpināšana būt speciālistiem ir dārgi. Iedomājies - cilvēks saņem vadītāja algu, bet turpina darīt darbu, kas prasa zemāku kvalifikāciju.


ree

Transformācija no speciālista par vadītāju nav tik vienkārša. Viens no iemesliem, kāpēc jaunie vadītāji pilnībā nenododas vadītāja darbam ir neprasme deleģēt, jo “pašam izdarīt ir ātrāk” kā iemācīt citam. Ceru, ka šis nav skolu direktoru gadījums, jo viņi tomēr jau ir mācījušies kā mācīt citus, atšķirībā no vairuma visu citu vadītāju.


Otrs iemesls ir nedrošības sajūta par nākotni. Visbiežāk ir tā, ka cilvēks līdz nonākšanai vadītāja amatā ir daudz mācījies, intensīvi strādājis, bijis tas, kurš noiet to papildus jūdzi, kad visiem citiem jau sen ir vienalga. Viņš ir ļoti daudz ieguldījis tajā, lai kļūtu par labāko speciālistu. Kļūšana par labāko speciālistu viņam deva iespēju nonākt vadītāja amatā. Un tagad, mēs prasām, lai viņš pamet visu to, kas padarījis viņu par to, kas viņš ir šodien un mācās būt izcils vadītājs. Man nav tiešas pieredzes par tapšanu no skolotāja par direktoru, bet esmu uzklausījusi daudzus IT speciālistus, kas vienā brīdī pavisam skaudri apzinās, ka viņi nevar vienlaicīgi būt labi vadītāji un vienlaikus spēt izsekot līdzi katram nākamajam tehnoloģiju attīstības solim padziļināti. Es parasti mierinu cilvēkus ar to, ka, ja jau reiz viņš ir labs speciālists, tad arī, ja kādā brīdī izrādīsies, ka viņš vairs nevar būt vadītājs, viņš spēs atjaunot savu kompetenci.


Trešais iemesls, kāpēc vadītāji patur savā atbildībā operatīvā darba darīšanu, ir komforta zona. Vadītāja darbs mūsdienās ir … izaicinošs (šis vēl skan piezemēti). Mainās tehnoloģijas, mainās cilvēki, speciālistu trūkst un konkurence ir milzīga. No vadītāja tiek sagaidīti augšupejoši rezultāti un cilvēciska iejutība pret izdegušajiem kolēģiem. Un šis ir tikai viens no paradoksiem, ar ko ir pilna vadītāja ikdiena. Tāpēc atgriezties uz brīdi xls failā, ppt prezentācijā, operāciju zālē, pilota kabīnē vai mācību klasē ir jauki. Tas ir darbs, kur ir saķere ar realitāti, kur tūlīt ir redzams rezultāts.


Ceturtais iemesls – iegūtā kvalifikācija ir dārga vārda tiešākajā nozīmē. Būt ārstam vai pilotam prasa lielus ieguldījumus laika un naudas ziņā. Šo profesiju pārstāvji patiesi ir ne tikai filozofējuši sēžot kouča klienta krēslā par to vai šī darbības sfēra ir vai nav viņu aicinājums, bet viņi šo aicinājumu ir piepildījuši no brīža, kad pieņēmuši lēmumu. Tāpēc man nav nav sanācis bieži redzēt pilotu, kurš uzreiz atsakās no iespējas lidot tikai tāpēc, ka viņam piedāvāja vadīt kādu departamentu.


Piektais iemesls ir sistēma, kurā vadītājs strādā. Ārēji apstākļi liek vadītājiem darīt operatīvo darbu – trūkst darbinieku, neefektīvas pārvaldības sistēmas, birokrātija, liek cilvēkiem vairāk laika pavadīt rakstot papīrus nevis risinot problēmas pēc būtības.


 

 
 
 

Comentarios


bottom of page