Modernās organizācijas puzurs
Gribu padalīties
ar savu pēdējo pāris nedēļu - wow! momentu. Dažādās auditorijās stāstot par to,
kā organizācijas attīstījušās pēdējos 100 gados ar astīti, nonācu līdz kādai
mūsu, latviešu, skaistai tradīcijai - puzuriem.
Stāsts par organizāciju strukturālo attīstību cauri laikam ir pagarš, bet galvenie
pieturas punkti ir:
- Lineāri hierarhiskas organizācijas,
kuru sākums meklējams 19. gs. (Amerikas dzelzceļš bija pirmie, kas sazīmēja
skaistās kastītes, kuras tagad redzamas vai katrā organizācijā). Te katram
darbiniekam ir viens vadītājs, kurš jāklausa uz vārda un, ja nav vadītāja pie
rokas, tad jāseko instrukcijām. No darbiniekiem tiek prasīta bezierunu
pakļaušanās noteikumiem un disciplīna, un organizācijas uzmanības centrā ir pati
ORGANIZĀCIJA;
- Matricas struktūras (sākums:
pagājušā gadsimta 60-tie gadi, kad attīstoties informāciju tehnoloģijām, lai
arī primitīvām, bet tomēr, radās iespēja nodot informāciju ne tikai vertikāli,
bet arī horizontāli). Te katram darbiniekam ir 2-3 vadītāji, kas prasa
darbiniekiem attīstīt labas komunikācijas spējas un elastību. Matricas tipa
organizācijās primārais fokuss ir KLIENTS;
- Projektu vadības struktūras (sākums:
būvniecībā jau sen, bet plašāk pagājušā gadsimta 90-tie gadi). Organizācijas
darbojas no viena projekta līdz otram, ne reti paralēli vadot vairākus, un no
darbiniekiem tiek sagaidīta mobilitāte un augsta iesaistīšanās organizācijā, jo
darbiniekiem, it īpaši augsti kvalificētiem, ir jāstrādā vairākos projektos
vienlaicīgi, kas var būt dažādās projekta izstrādes fāzēs. Organizācijas fokuss
ir uz spēju ĀTRI piegādāt klientam nepieciešamo;
- Virtuālās jeb ēnu struktūras
(attīstījušās šajā gadsimtā pateicoties tālākai informācijas tehnoloģiju
attīstībai, kas aizvietojusi vienu no galvenajām līdzšinējām vadītāja funkcijām
- informācijas turēšanu un nodošanu). Tagad struktūra glabājas vairs tikai
informācijas sistēmu arhitektu sabūvētos algoritmos, bet reālajā dzīvē mēs
redzam individuālus, augsti pašmotivētus un kvalificētus cilvēkus ar izcilām sadarbības
spējām, kas kopā rada fantastiskas lietas. Šādi organizētu organizāciju fokusā
ir INOVĀCIJAS.
Modernajām struktūrām ir vēl kāda kopēja lieta ar puzuru - tradīcija saka, ka to gatavo uz Ziemassvētkiem un Lieldienās sadedzina, lai uzkrātās enerģijas transformējas gaismā un siltumā. Arī virtuālās struktūras ir īstermiņa, un visi, kas tajās piedalās, dala risku, ka iecere var neizdoties vai panākumus, kad tie sasniegti.
P.S. Jebkurā
organizācijā, visticamāk, šodien būs kāds struktūras hibrīdmodelis, bet tā kā
pašām organizācijām ļoti patīk iedalīt cilvēkus 4, 9 vai 16 tipos, manuprāt, ir
tikai ok, arī tās organizācijas visas sabāzt 4 maisos.
P.P.S. Cilvēkiem
ir tendence uzvesties atbilstoši tam modelim, kura prevalēšanas laikā tie ir
dzimuši.
P.P.P.S. Lai būtu
veiksmīgs šodienas organizācijā, kuras struktūra būs visticamāk kaut kāds
hibrīds, cilvēkam jābūt ar augstu spēju tolerēt un vadīt dažādību (angl. -
diversity)
Nav komentāru
Komentēt
Jaunākie ieraksti
-
Toksiska darba vide
21. mar. 2019 -
Cik izmaksā klusums?
19. feb. 2019 -
Palīdzi man ieraudzīt tavas robežas!
23. jan. 2019 -
Tikai 1 lietu!
7. jan. 2019 -
Atklāj savu veiksmīgas karjeras formulu!
15. aug. 2018 -
Vadītāja darbs ir zināšanu un emocionālais darbs
21. mar. 2018 -
Ko koučings var dot uzņēmuma visu līmeņa vadītājiem?
25. feb. 2018